V HR odděleních některých firem začali v časech před pandemií působit „happiness manageři“, jejichž úkolem bylo pečovat o celkovou spokojenost zaměstnanců. Jak se tato pozice za dva roky změnila a jak můžete podpořit zapojení zaměstnanců do firemní kultury bez ohledu na to, jestli pracují z kanceláře nebo z domu?
Změny ve firemních benefitech
Největším trendem v dobách před pandemií byly společné večírky, grilování na zahradě/terase firmy, masáže přímo v kancelářích a příjemná překvapení ve významných dnech v roce. Personalisté tak mezi běžnými administrativními úkoly přirozeně plnili funkci eventového manažera. Některé akce se do pracovního prostředí pomalu vrací, ale natrvalo se usadil jiný typ firemních benefitů. A ty už zůstanou.
Jde o různé dárkové poukázky, finanční příspěvky na kulturu, sport a zdraví, členské karty a mnoho dalších. Jejich společným znakem je, že nejsou vázány na místo výkonu práce. Jsou také výhodné pro personalisty, kteří nemají tolik práce s obsluhou takových benefitů, i pro zaměstnance, kteří mají výběr benefitu více pod kontrolou.
Odvrácenou tváří je však míra zapojení zaměstnance do firemní kultury. Lidé se méně znají a tráví spolu méně času a tyto benefity k tomu přispívají. Co s tím může personalista dělat? Jak tyto negativní dopady zmírnit?
Zaměstnanci potřebují vidět, že se firma stará
Dle studie Dell Technologies Gen Z: Budoucnost právě přichází, chce 38 procent Zoomerů pracovat v organizaci, která zodpovědně přistupuje k sociálním a environmentálním otázkám
% Zoomerů chce pracovat v organizaci, která zodpovědně přistupuje k sociálním a environmentálním otázkám.*
Tomu je třeba přizpůsobit také firemní život a benefity. Zapomeňte na to, že mladým uchazečům budete předkládat flexibilní pracovní dobu jako firemní benefit. Toto je už standard, novou generaci (začalo to už u mileniálů) zajímá firemní kultura, přístup ke společenské odpovědnosti a kolektiv, navzdory tomu, že preferují práci z domova.
Doporučuje se proto organizovat CSR aktivity v rámci pracovní doby nebo zaměstnancům umožnit jistý objem hodin odpracovat na jimi vybrané dobrovolnické aktivitě.
Jestliže firma hlásá nějaké hodnoty, vzorem v jejich dodržovaní by měli být pracovníci HR oddělení a manažeři. Personalista například nemůže po kolezích vyžadovat nošení respirátorů, jestliže si ho sám nenasadí. Reputační problém nedávno zažila společnost Apple, která v reklamách hlásá flexibilitu, ale vlastní zaměstnance po pandemii nutí vrátit se fyzicky do kanceláří.
Říká se, že lidé mají krátkou paměť, ale ne, pokud utrpí křivdu. Tu si zapamatují a dají vám to pocítit.
Jak tedy komunikovat a pěstovat firemní hodnoty a život, aby se zaměstnanec cítil jeho dobrovolnou součástí?
Ulehčeme zaměstnanci život a současně posilujme jeho angažovanost
Jak toho docílit? V prvé řadě se zaměříme na způsob distribuce benefitů. Novinky v benefitech a firemním životě je potřeba řádně komunikovat a zpřístupnit tím nejjednodušším způsobem.
TULIP na organizaci eventů a benefitů
Organizaci benefitů a eventů vám zjednodušíme přenesením celého procesu do cloudu.
Benefitní a eventové moduly s námi navrhovali HR pracovníci (naši i klientů), takže jsou vyvinuty přesně dle jejich potřeb. Ulehčí správu firemních benefitů a akcí. Vyřeší jednotlivé problémy:
-
Víc časových úseků na přihlášení
Typickým příkladem je masáž v kanceláři, vyšetření, skupinové cvičení či workshop. V TULIPu si personalista vytvoří seznam časových úseků a zaměstnanci se na ně přihlašují. K dispozici je i seznam náhradníků. Kdo se nevejde do kapacity, dostane termín, který si někdo jiný odhlásí.
-
Výběr z více možností benefitu
Dáváte zaměstnancům výběrový benefit? Mají možnost si pro daný kalendářní rok zvolit benefit ze seznamu a ostatní už potom využít nemohou? Také to umíme v TULIPu. Tzv. výběrový benefit je jednoduchá funkce, která na určitý časový úsek zpřístupní zaměstnanci více benefitů. Poté, co si jeden zvolí, ostatní už v systému nemá.
-
Administrace na straně HR
Personální oddělení má plně pod kontrolou kategorie událostí, tagy, počet účastníků. K dispozici jsou reporty a každý zaměstnanec vidí události ve svém TULIP účtu, nemusí nic hledat v e-mailech.
-
Správa poukazů na rekreaci a příspěvků na stravu
Legislativní požadavky u obou příspěvků lze bez problémů spravovat přes TULIP. Online formulář zaměstnanci přepočítá nároky, navede ho, jak si žádost o proplacení rekreace zadat a proces posune na příslušného personalistu.
Podobně je to s příspěvkem na stravu. Jednou ročně TULIP zaměstnanci prostřednictvím jednoduchého výběru umožní zvolit si formu příspěvku na stravu. Jednoduše, bez zbytečné administrativy na obou stranách.
Prohlédněte si, jak vypadá modul Benefity v platformě TULIP v instruktážním videu:
Zajímá vás víc o tomto modulu? Ozvěte se nám:
Měření spokojenosti zaměstnanců
Jak ověřovat spokojenost zaměstnanců se vším od pracovní náplně, směřování firmy, vedení až po hodnoty?
Můžete na to jít obvyklým způsobem a na pravidelné bázi tvořit hodnotící zprávy a dotazníky spojit s pohovorem, na kterém proberete uplynulé období. Tyto průzkumy však většinou vypovídají o individuální pracovní zkušenosti daného zaměstnance a firma se o sobě jako celku mnoho nedozví.
Pokud chce firma získat rozsáhlejší výsledky zaměstnanecké spokojenosti, existují nástroje a postupy, jak data získat, vyhodnotit a dále s nimi pracovat.
Příkladem je Sociorating – metoda na měření vitality organizace. SocioRating pomáhá predikovat dlouhodobou hodnotu organizace, její udržitelnost a dopad na společnost. Na měření úrovně inovativnosti, důvěry, identifikace, spokojenosti a odpovědnosti v organizacích využívá online platformu. Více informací o tomto procesu najdete na https://www.sociorating.org/cs/.
Jak tedy zvýšit angažovanost zaměstnanců?
- Poskytněte jim benefity, které skutečně chtějí.
- Mějte jako společnost svoje hodnoty a řiďte se jimi.
- Zapojte CSR aktivity do firemního života, ideálně, pokud budou v souladu s hodnotami společnosti.
- Opakovaně a různými kanály komunikujte veškerý firemní život.
- Digitalizujte firemní procesy do moderních nástrojů dostupných online.
- Měřte spokojenost zaměstnanců, vyhodnocujte a pracujte se získanými daty.
Zajíma vás jak se měnily firemní benefity za poslední rok vlivem pandemie? Stáhněte si náš e-book:
Víte, jak se měnily firemní benefity za poslední rok vlivem pandemie? Jaký vývoj lze očekávat pro postpandemické období? Připravili jsme rozsáhlý e-book, kde na 20 stranách popisujeme aktuální situaci primárně v Česku, uvádíme statistiky poskytování benefitů, představy zaměstnanců a stručně popisujeme i současnou legislativu. Přihlaste se k odběru našich novinek a stáhněte si e-book „Zaměstnanecké benefity po pandemii“.
LÍBIL SE VÁM TENTO ČLÁNEK?
Staňte se odběratelem našeho newsletteru a horké novinky příště poputují přímo do vaší e-mailové schránky.
E-mail: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefon: +421 917 882 324