Vyznáte se v byznysových zkratkách? Nebo vás často polije studený pot, když přejde obchodní hovor do slangu a zkratek? Pokusíme se vám pracovní život ulehčit – posbírali jsme několik zkratek často používaných v byznysové komunikaci, zejména pokud se točí kolem IT a IT řešení.

Setkáte se s nimi hlavně v e-mailech nebo dokumentech k tendru. Zná to snad každý obchodní zástupce, markeťák, personalista a další profese, které se pohybují v IT prostředí, ale nejsou primárně vývojáři. V jisté chvíli je nezbytné rychle se naučit nejvíce zažité zkratky z oblasti IT, HR, outsourcingu a podobných oborů. Vytvořili jsme vám proto tahák pro rychlejší adaptaci.
Začínáme dnes populárním slovíčkem, které je základem i našeho byznysu.

SaaS – „software as a service“
Software jako služba znamená fungování softwaru jako služby přes internet, které nevyžaduje přímou instalaci v zařízení uživatele. Předplácí se na určité období a klient se na dálku online připojuje k dané aplikaci/softwaru. Nejčastěji jde o různé podnikové systémy jako Microsoft 365, Adobe Creative Cloud, ale za SaaS je možné považovat také služby jako Spotify či Netflix.
ERP – „enterprise resource planning“
V překladu plánování podnikových zdrojů. Jedná se o vnitropodnikový informační systém, který sjednocuje řízení, nákup, plánování a organizování chodu firmy. ERP systémy bývají v podobě softwaru nebo cloudových služeb. Přistupují do nich všichni zaměstnanci, kteří mohou využívat různé moduly podle své pracovní pozice. ERP vám pomáhá efektivně řídit společnost, nastavit projektový management a péči o zákazníka.


RFP – „request for proposal“
V překladu žádost o cenovou nabídku. RFP je dokument, který vám jako dodavateli služby/zboží posílá potenciální klient a ve kterém vás žádá o nacenění této služby/zboží. Jde o rozsáhlý oficiální dokument, který by měl obsahovat všechny potřebné informace od klienta, abyste mohli cenovou nabídku vytvořit.
ESS – „employee self-service“
Způsob, jakým zaměstnanci přistupují k HR datům přímo přes webový portál nebo firemní intranet. V ESS portálech umí sami provádět různé personální úkony. V USA až 73 % zaměstnanců upřednostňuje používání ESS portálů, protože chtějí mít jednotlivé HR úkoly pod kontrolou. Nejčastěji jde o sdílení zaměstnanecké dokumentace, zadávání docházky, plánování pracovních rozvrhů a přístup k firemní dokumentaci 24/7 odkudkoliv.


T&A – „time & attendance“
Někdy také TNA – systém k evidenci docházky. Umožňuje zaměstnancům evidovat si práci, docházku a absence. Nadřízení mají k těmto údajům přístup a docházku schvalují, případně plánují. Docházkový systém slouží ke sledování odpracované doby a docházky do práce. Existuje široký výběr docházkových systémů, od klasických terminálů s čipovými kartami přes software přímo v počítačích zaměstnanců až po moderní cloudová řešení dostupná z jakéhokoliv místa a zařízení.
AP – „accounts payable“
Zjednodušeně se jedná o obnos peněz, které společnost dluží dodavatelům. Je evidován ve formě přijatých faktur. AP také označuje oddělení, jež má ve firmě na starosti zpracování a proplácení přijatých faktur.


RZD – „roční zúčtování daně“
Zaměstnanec může požádat zaměstnavatele o zpracování ročního zúčtování daně v případě, že za uplynulé zdaňovací období pobíral zdanitelné příjmy pouze ze závislé činnosti. Žádost musí být podána písemně. Anebo digitálně – pokud k tomu používáte TULIP 😉 (Přečtěte si, jak se řeší RZD přes TULIP).
HRMS – „human resources management system“
Je to soubor softwarových aplikací, které slouží ke správě personalistiky a další HR agendy ve firmě. Může obsahovat tzv. self-service funkce čili možnost delegovat různé úkony přímo zaměstnanci (pro zefektivnění procesů).
HRMS mívají vícero funkcí, od jednoduchého zaměstnaneckého portálu až po hutné širokospektrální řešení s evidencí docházky, nástupy/výstupy, benefity a dalšími HR funkcemi.


MSS – „manager self-service“
Způsob, jakým manažeři přistupují k HR datům svých podřízených. Nejčastěji přímo přes webový portál nebo firemní intranet. V MSS zaměstnaneckých portálech mohou sami provádět několik personálních úkonů souvisejících s jejich pozicí nadřízeného (zadávání úkolů, schvalování docházky a mnohé jiné).
BPO – „business process outsourcing“
Snad každá společnost využívá BPO. V podnikání se jedná se o běžnou praxi, v jejímž rámci si společnost nechá zpracovávat vybrané podnikatelské činnosti externí firmou. Nejčastěji se to týká účetnictví, daní, mezd, práva, IT, HR, ale také marketingu či obchodu.


TCO – „total cost of ownership“
Nezapomeňte, že pořizovací cena není jediným nákladem, který se pojí s předmětem vašeho zájmu. Vždy je dobré spočítat si i tzv. TCO.
To je výše celkových nákladů na vlastnictví nakupovaného předmětu během jeho životnosti. Např. při koupi auta nepohlížíte jen na cenu, ale zvažujete také všechny související náklady spojené s pojištěním, údržbou, palivem, přepisem vlastnictví, úvěrovou sazbou či dálničními známkami.
RPA – „robotic process automation“
Je to automatizace obchodních procesů, založená na autonomní práci softwaru. Používá se při opakujících se firemních úkonech, které mají určitá pravidla a bývá v nich velká chybovost. Roboti pomocí strojového učení vykonávají tyto úkoly za zaměstnance a chyby eliminují.
Kdy se nejčastěji používá robotická automatizace procesů? Např. v interních firemních procesech v oblasti účetnictví nebo personalistiky. Využívají se k tomu různé aplikace, software nebo cloud. RPA kromě zefektivnění práce a eliminace chybovosti vede i k pestřejší a zajímavější práci pro zaměstnance, kteří se před využíváním automatizace museli zabývat stále se opakujícími úkoly.

ZŮSTAŇTE V OBRAZE
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a dostávejte novinky přímo do svého e-mailu.