Vyznáte se v byznysových zkratkách? Nebo vás často polije studený pot, když přejde obchodní hovor do slangu a zkratek? Pokusíme se vám pracovní život ulehčit – posbírali jsme několik zkratek často používaných v byznysové komunikaci, zejména pokud se točí kolem IT a IT řešení.
Setkáte se s nimi hlavně v e-mailech nebo dokumentech k tendru. Zná to snad každý obchodní zástupce, markeťák, personalista a další profese, které se pohybují v IT prostředí, ale nejsou primárně vývojáři. V jisté chvíli je nezbytné rychle se naučit nejvíce zažité zkratky z oblasti IT, HR, outsourcingu a podobných oborů. Vytvořili jsme vám proto tahák pro rychlejší adaptaci.
Začínáme dnes populárním slovíčkem, které je základem i našeho byznysu.
SaaS – „software as a service“
Software jako služba znamená fungování softwaru jako služby přes internet, které nevyžaduje přímou instalaci v zařízení uživatele. Předplácí se na určité období a klient se na dálku online připojuje k dané aplikaci/softwaru. Nejčastěji jde o různé podnikové systémy jako Microsoft 365, Adobe Creative Cloud, ale za SaaS je možné považovat také služby jako Spotify či Netflix.
ERP – „enterprise resource planning“
V překladu plánování podnikových zdrojů. Jedná se o vnitropodnikový informační systém, který sjednocuje řízení, nákup, plánování a organizování chodu firmy. ERP systémy bývají v podobě softwaru nebo cloudových služeb. Přistupují do nich všichni zaměstnanci, kteří mohou využívat různé moduly podle své pracovní pozice. ERP vám pomáhá efektivně řídit společnost, nastavit projektový management a péči o zákazníka.
RFP – „request for proposal“
V překladu žádost o cenovou nabídku. RFP je dokument, který vám jako dodavateli služby/zboží posílá potenciální klient a ve kterém vás žádá o nacenění této služby/zboží. Jde o rozsáhlý oficiální dokument, který by měl obsahovat všechny potřebné informace od klienta, abyste mohli cenovou nabídku vytvořit.
ESS – „employee self-service“
Způsob, jakým zaměstnanci přistupují k HR datům přímo přes webový portál nebo firemní intranet. V ESS portálech umí sami provádět různé personální úkony. V USA až 73 % zaměstnanců upřednostňuje používání ESS portálů, protože chtějí mít jednotlivé HR úkoly pod kontrolou. Nejčastěji jde o sdílení zaměstnanecké dokumentace, zadávání docházky, plánování pracovních rozvrhů a přístup k firemní dokumentaci 24/7 odkudkoliv.
T&A – „time & attendance“
Někdy také TNA – systém k evidenci docházky. Umožňuje zaměstnancům evidovat si práci, docházku a absence. Nadřízení mají k těmto údajům přístup a docházku schvalují, případně plánují. Docházkový systém slouží ke sledování odpracované doby a docházky do práce. Existuje široký výběr docházkových systémů, od klasických terminálů s čipovými kartami přes software přímo v počítačích zaměstnanců až po moderní cloudová řešení dostupná z jakéhokoliv místa a zařízení.
AP – „accounts payable“
Zjednodušeně se jedná o obnos peněz, které společnost dluží dodavatelům. Je evidován ve formě přijatých faktur. AP také označuje oddělení, jež má ve firmě na starosti zpracování a proplácení přijatých faktur.
RZD – „roční zúčtování daně“
Zaměstnanec může požádat zaměstnavatele o zpracování ročního zúčtování daně v případě, že za uplynulé zdaňovací období pobíral zdanitelné příjmy pouze ze závislé činnosti. Žádost musí být podána písemně. Anebo digitálně – pokud k tomu používáte TULIP 😉 (Přečtěte si, jak se řeší RZD přes TULIP).
HRMS – „human resources management system“
Je to soubor softwarových aplikací, které slouží ke správě personalistiky a další HR agendy ve firmě. Může obsahovat tzv. self-service funkce čili možnost delegovat různé úkony přímo zaměstnanci (pro zefektivnění procesů).
HRMS mívají vícero funkcí, od jednoduchého zaměstnaneckého portálu až po hutné širokospektrální řešení s evidencí docházky, nástupy/výstupy, benefity a dalšími HR funkcemi.
MSS – „manager self-service“
Způsob, jakým manažeři přistupují k HR datům svých podřízených. Nejčastěji přímo přes webový portál nebo firemní intranet. V MSS zaměstnaneckých portálech mohou sami provádět několik personálních úkonů souvisejících s jejich pozicí nadřízeného (zadávání úkolů, schvalování docházky a mnohé jiné).
BPO – „business process outsourcing“
Snad každá společnost využívá BPO. V podnikání se jedná se o běžnou praxi, v jejímž rámci si společnost nechá zpracovávat vybrané podnikatelské činnosti externí firmou. Nejčastěji se to týká účetnictví, daní, mezd, práva, IT, HR, ale také marketingu či obchodu.
TCO – „total cost of ownership“
Nezapomeňte, že pořizovací cena není jediným nákladem, který se pojí s předmětem vašeho zájmu. Vždy je dobré spočítat si i tzv. TCO.
To je výše celkových nákladů na vlastnictví nakupovaného předmětu během jeho životnosti. Např. při koupi auta nepohlížíte jen na cenu, ale zvažujete také všechny související náklady spojené s pojištěním, údržbou, palivem, přepisem vlastnictví, úvěrovou sazbou či dálničními známkami.
RPA – „robotic process automation“
Je to automatizace obchodních procesů, založená na autonomní práci softwaru. Používá se při opakujících se firemních úkonech, které mají určitá pravidla a bývá v nich velká chybovost. Roboti pomocí strojového učení vykonávají tyto úkoly za zaměstnance a chyby eliminují.
Kdy se nejčastěji používá robotická automatizace procesů? Např. v interních firemních procesech v oblasti účetnictví nebo personalistiky. Využívají se k tomu různé aplikace, software nebo cloud. RPA kromě zefektivnění práce a eliminace chybovosti vede i k pestřejší a zajímavější práci pro zaměstnance, kteří se před využíváním automatizace museli zabývat stále se opakujícími úkoly.
HR – „human resources“
V překladu lidské zdroje nebo personalistika. Nejčastěji se jedná o oddělení ve firmě, které zajišťuje zaměstnancům potřebné papíry. Zaměstnanci se s HR setkávají zejména na pohovoru, při změnách zaměstnaneckého poměru, na firemních akcích, školeních, a také při odchodu z firmy. Pod zkratku HR spadá i soubor aktivit, které personalisté a ostatní zaměstnanci tohoto oddělení vykonávají.
SSO – „single sign-on“
Jednotné přihlašování umožňuje uživatelům přístup k více aplikacím a službám pomocí jednoho jména a hesla. Místo toho, aby se uživatelé museli přihlašovat do každé aplikace a služby samostatně, SSO jim umožní jednoduše sdílet ověření identity napříč různými systémy a aplikacemi. Více o Single Sign-on se dočtete v našem článku: Single sign-on: Jak zvýšit bezpečnost a pohodlí zaměstnanců ve vaší firmě
ESOP – „employee stock ownership plan“
Opční plán zaměstnaneckých akcií. Je to program zaměstnaneckých výhod, v jehož rámci dá firma zaměstnancům vlastnický podíl ve společnosti. V Česku se ESOP moc nevyužíva, protože je nevýhodně daňově zatížen. To se snád brzy změní.
API – „application programming interface“
Je to rozhraní, které umožňuje jedné aplikaci komunikovat s jinou aplikací/systémem/webem. API umožňuje vývojářům přistupovat k funkcionalitě jiných aplikací a využívat ji ve svých vlastních aplikacích, aniž by museli znovu programovat funkcionalitu, kterou již někdo jiný vytvořil jinde. Pomocí API si například dva programy vyměňují data tak, aby se jejich uživatel nemusel přihlašovat do obou. Jednoduše vidí data z jedné aplikace v té druhé. Využívá se toho obvykle ve firemních systémech, které sbírají různé podklady, ale zaměstnancům je chtějí umožnit vidět pohromadě na jednom místě.
Vedoucí pozice ve firmách a jejich zkratky
CEO – „chief executive officer“
Hlavní řídící pracovník firmy. V podstatě šéf šéfů. Tuto funkci často zastává majitel firmy. CEO je člověk, který má finální slovo ve všech rozhodnutích a dohlíží na plnění strategických plánů firmy.
COO – „chief operating officer“
Je pravou rukou CEO, řídí každodenní firemní operace související s administrativou a plánováním. Většinou komunikuje se zaměstnanci o důležitých změnách.
CMO – „chief marketing officer“
Odpovídá za marketingové aktivity, které ale zahrnují také obchodní strategii, vývoj produktu a produktovou strategii, celý marketing a péči o zákazníka.
CFO – „chief financial officer“
Finanční ředitel má na starosti ekonomické a finanční plánování firmy. Řídí investice a výdaje firmy.
CIO – „chief information officer“
Stará se o informační systémy ve firmě a související plánování. Analyzuje přínos nových technologií a řídí jejich zavádění do chodu firmy.
CTO – „chief technology officer“
Také dohlíží na plánování v IT oblasti. Rozdíl je však v tom, že jeho úkolem je vylepšovat technologie, které podporují zlepšování poskytovaného produktu.
V byznysu existuje několik řídících funkcí, které jsou označovány podobnými zkratkami. Je jejich hodně, my jsme vybrali ty nejběžnější.
ZŮSTAŇTE V OBRAZE
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a dostávejte novinky přímo do svého e-mailu.
E-mail: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefon: +421 917 882 324