• Skip to main content
  • Skip to footer

tulip@tulipize.com      Client login

Napište nám Chci dostávat novinky
  • CZ
    • EN
    • HU
    • RO
    • SK

TULIP Česká republika

Online platforma zjednodušující firemní procesy

  • Docházka
  • HR
  • Účetnictví
  • Reference
  • Blog
  • Akce
  • O nás
  • Kontakt

Evidence docházky vs. evidence pracovní doby. V čem se liší?

17 Bře 2021

V běžném pracovním životě se často stává, že pojem evidence docházky je zaměňován s pojmem evidence pracovní doby. Vysvětlíme vám rozdíl v terminologii a dozvíte se, jaké vám ze zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce (dále jen „Zákoník práce“) vyplývají možnosti při obou druzích evidence. Přidáváme i užitečnou infografiku.

pravni prohlaseni tulip web

Zákoník práce stanoví zaměstnavateli povinnost evidovat pracovní dobu zaměstnanců v pracovním poměru i zaměstnanců pracujících na základě dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr.

Zkusme si oba pojmy vyjasnit:

Evidence docházky = evidence příchodů a odchodů do a ze zaměstnání

Evidence pracovní doby = evidence doby strávené prací

 

Evidence docházky

Při evidenci docházky je zaznamenávána doba, po kterou se zaměstnanec zdržuje na svém pracovišti, tzn. v místě, kde zaměstnanec plní podle pokynů zaměstnavatele své pracovní úkoly. Tato doba nemusí být totožná s evidencí pracovní doby. Většinou se neshoduje s odpracovanou dobou zaměstnance.

Pokud jde o rozlišení mezi místem výkonu práce a pracovištěm, je termín “pracoviště” zpravidla užší než pojem místo výkonu práce. Místo výkonu práce je místo typu obec, kraj, území ČR, organizační jednotka či jinak určené místo, v němž se zaměstnanec v pracovní smlouvě zavázal konat práci pro zaměstnavatele (například: místo výkonu práce je určitý úřad, pracoviště může představovat konkrétní oddělení úřadu, takže evidence docházky zaznamenává příchody a odchody do a z objektu úřadu, a ne dobu, po kterou zaměstnanec vykonává práci).

Při evidenci docházky se obvykle zaznamenává:

Den a čas, kdy byl zaměstnanec přítomný na pracovišti, dovolená zaměstnance nebo překážky v práci na straně zaměstnance (tzn. např. návštěva lékaře, pracovní neschopnost a jiné překážky ve smyslu Zákoníku práce), a další skutečnosti v souladu s ustanoveními Zákoníku práce.

Je třeba zdůraznit, že Zákoník práce nestanovuje povinnost vést evidenci docházky. Tato evidence se určitě dá použít jako podpůrný prostředek, ale evidenci pracovní doby požadovanou Zákoníkem práce nenahrazuje. Je tedy na každém zaměstnavateli, zda k evidenci docházky přistoupí.

Evidence pracovní doby

Zákoník práce však zaměstnavateli ukládá povinnost vést evidenci pracovní doby zaměstnance. Zákoník práce výslovně stanoví, že zaměstnavatel je povinen v evidenci pracovní doby vyznačit začátek a konec směny, práce přesčas (včetně té, za kterou bylo poskytnuto náhradní volno, případně té, která je již na základě sjednání zahrnuta ve mzdě atd.), noční práce, doby držení pracovní pohotovosti i výkonu práce v jejím průběhu.

Níže uvádíme zjednodušený výklad pojmů vztahujících se k evidenci pracovní doby:

  1. evidence pracovní doby – eviduje se začátek a konec časového úseku, ve kterém zaměstnanec vykonával práci v rámci rozvrhu pracovní doby (např. od 8:00 do 12:00, 12:30 do 16:00);
  2. evidence práce přesčas – samostatně se eviduje začátek a konec práce vykonávané přesčas, aby se odlišila od rozvrhované pracovní doby;
  3. evidence noční práce – samostatně se eviduje, že daný časový úsek (kromě toho, že se eviduje jako pracovní doba) je zároveň noční prací. Eviduje se začátek a konec noční práce, za kterou je považována práce vykonávaná v čase mezi 22:00 a 6:00;
  4. pracovní pohotovost – pracovní pohotovostí je doba, kdy zaměstnanec sice nepracuje, ale je mimo pracoviště připraven k výkonu práce pro svého zaměstnavatele. I když nepracuje, musí být jeho připravenost k práci odměněna.

Vedení evidence pracovní doby v tomto rozsahu je dané Zákoníkem práce, a proto je zaměstnavatel povinen jej dodržovat.

Nejednoznačnost pojmu evidence

Zákoník práce přímo nedefinuje pojem evidence ani formu či způsob vedení evidence pracovní doby. Je na rozhodnutí zaměstnavatele, jaký způsob evidence pracovní doby zvolí, přičemž musí zohlednit zákonem stanovený minimální rozsah, skutečnost a správnost uvedených údajů, ale i přehlednost a prokazatelnost. Vzhledem k požadavku na prokazatelnost připadá v úvahu jedině písemná nebo elektronická podoba.

V případě elektronické podoby se k evidenci využívají různé informační systémy (např. používání čipových karet zaměstnanci nebo online evidencí v cloudu). Zde je třeba poznamenat, že klíčová je součinnost zaměstnanců.

V současnosti se v praxi postupuje tak, že evidenci příchodů už nevede zaměstnavatel nebo vedoucí pracovník, ale svou přítomnost na pracovišti zaměstnanec zaeviduje sám (např. v našem docházkovém systému TULIP má zaměstnanec svůj účet, v němž eviduje absence online, a následně je schvaluje nadřízený zaměstnanec).

Zaměstnavatel v tomto případě může vydat pokyn (a to i prostřednictvím pracovního řádu nebo interního předpisu), ohledně povinnosti zaměstnance evidovat svůj příchod do práce/ začátek výkonu práce a odchod z práce/ konec výkonu práce apod.

Za evidenci pracovní doby, která je předkládána kontrolním orgánům, je zodpovědný zaměstnavatel. Doporučujeme proto, aby si zaměstnavatel nastavil i proces kontroly a schvalování této evidence.

Je třeba také poznamenat, že je rozdíl mezi příchodem na pracoviště a začátkem vykonávání práce, což zaměstnavatelé v mnohých případech nerozlišují.

Jakou evidenci docházky od zaměstnanců vyžadovat?

V praxi se řeší, jakou evidenci od zaměstnanců vyžadovat. Otázkou například bývá, zda při přihlašování do docházkového systému jde skutečně o zaměstnance, který se přihlásil. Jedním z diskutovaných problémů je evidence docházky prostřednictvím otisků prstů jako jedinečného identifikátoru konkrétního zaměstnance. Zaměstnavatel totiž nesmí svévolně vést evidenci docházky na základě biometrických údajů. Zpracování citlivých údajů řeší především § 9 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Primárně je možné zpracovávat takovéto údaje s výslovným souhlasem subjektu údajů.

Evidence pracovní doby patří mezi nejčastěji kontrolované oblasti ze strany inspektorátu práce. Je proto velmi důležité, aby zaměstnavatelé této oblasti věnovali zvýšenou pozornost a dodržovali ustanovení Zákoníku práce.

Podívejte se na souhrn článku v přehledné infografice a stáhněte si ji jako užitečnou pomůcku:

EVIDENCE DOCHÁZKY verzus EVIDENCE PRACOVNÍ DOBY

Poznáte rozdíly?

Evidence docházky = evidence příchodů/odchodů do/ze zaměstnání

Zákon neukládá zaměstnavateli povinnost vést evidenci docházky

Evidence docházky obvykle zaznamenává: Den a čas přítomnosti zaměstnance na pracovišti, dovolenou nebo překážku v práci

Evidence docházky je evidování doby, během níž se zaměstnanec nachází na pracovišti, bez přesné informace za jakým účelem

Evidence pracovního času = evidence pracovní doby

Zákoník práce zaměstnavateli ukládá povinnost vést evidenci pracovní doby

Zaměstnavatel musí evidovat: pracovní dobu, práci přesčas, noční práci, aktivní část pracovní pohotovosti a neaktivní část

Zaměstnavatel při evidenci pracovní doby musí zohlednit zákonem daný min. rozsah, skutečnost a správnost dat, přehlednost a průkaznost. Proto doporučujeme písemnou / elektronickou formu

Líbil se vám přehled rozdílů mezi evidencí docházky a pracovní doby? Stáhněte si ho ve formě infografiky:

infografika k evidenci dochazky
Stáhnout

Autořky:

KATARÍNA HRIADELOVÁ
ERP Consultant

ANETA MATOUŠKOVÁ
Junior Associate

SOŇA VÝHONSKÁ
Marketing Specialist

Máte otázky? Obraťte se na nás!

ZŮSTAŇTE V OBRAZE

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a dostávejte novinky přímo do svého e-mailu.

Potřebujeme pouze váš email
Go for more news

No related posts.

Footer

CO JE TULIP

TULIP je cloudové řešení pro řízení administrativy. Zjednodušuje procesy, zvyšuje transparentnost a efektivitu. Jde o přísně zabezpečený samoobslužný portál, který díky úplné digitalizaci dokumentů a automatizaci široké škály firemních procesů eliminuje papírovou práci s jejími riziky a chybovostí. V uplynulých deseti letech se TULIP stal globálním řešením, které využívá přes 1 300 firem a 70 000 uživatelů ve více než 30 zemích.

CO NABÍZÍME

Docházkový systém
HR a personalistika
Automatizace účetnictví

KONTAKTUJTE NÁS

Naše pobočky a kontakty
Žádost o cenovou nabídku
Přihlaste se k odběru novinek

SLEDUJTE NÁS

Facebook LinkedIn Twitter Youtube

@TULIP Solutions, všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | GDPR | Cookies

NENECHTE SI UNIKNOUT NOVINKY A TRENDY Z OBLASTI OPTIMALIZACE FIREMNÍCH PROCESŮ

Buďte u zdroje a mějte přehled o všem, co se děje v byznysu. Přinášíme vám užitečné tipy pro optimalizaci firemních procesů, správu docházky zaměstnanců, personalistiku či automatizaci účetnictví. Chcete být mezi prvními, kdo se dozví o novinkách v TULIP, nových modulech, funkcích a uživatelských vylepšeních? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a budete novinky dostávat přímo do vašeho e-mailu.

Chcete malou ochutnávku? Mrkněte na náš blog.

Potřebujeme pouze váš email

Zašleme vám pouze informace, které budeme pokládat za užitečné pro vás a vaši společnost. S vašimi osobními údaji nakládáme v souladu se zásadami Ochrany osobních údajů a Prohlášení ke GDPR.

Nedaří se vám přihlásit? Zkuste tuto stránku.

Tato stránka používá cookies. Více o cookies.