Expandujete? Stále více času vám patrně zabírá problém propojení všeobecných interních procesů s místní legislativou v daných zemích. Přečtěte si, jak toto dilema řeší velké světové korporace, když expandují na nové trhy.
Mezinárodní firmy potřebují mít ucelené procesy napříč zeměmi. Ve většině případů mají týmy, kde jednotliví členové pracují podle legislativy své země, ale schvalování (např. docházky) se děje v rámci týmu. V cestě jim však může stát místní legislativa, která se v každé zemi liší. Jak zařídit, aby zaměstnanci používali stejné firemní systémy, ale podléhali mzdovým a docházkovým požadavkům legislativy v zemích, kde působí? Jak to celé sjednotit a automatizovat na globální úrovni?
Dnešní střední a velké podniky s globálním zaměřením se těžko obejdou bez dobrého HR systému. Ten dokáže pokrýt globální procesy, které jsou často téměř totožné ve všech zemích. Příkladem těchto procesů mohou být kompenzační změny, organizační struktura a organizační změny nebo tzv. „off-boarding“. Zejména z uvedených procesů společnost získává údaje o růstu počtu zaměstnanců a jejich fluktuaci a udržuje si celkový přehled. Jedním z nejpopulárnějších systémů pro HR management je např. Workday, jehož výhodou je právě globálnost, proto bývá oblíben v korporacích.
Co však s procesy, které jsou legislativně náročné, z pohledu zaměstnance velmi důležité a v každé zemi často rozdílné? Tedy odlišné třeba pro Česko, Slovensko, Polsko, Rumunsko či Maďarsko? Spadá sem zejména evidence docházky a mzdové procesy, které podléhají velmi specifickým pravidlům pro každý trh. S těmi si Workday na lokální úrovni neporadí. Jak to tedy řeší velké korporace?
Propojení globálního softwaru a lokálního řešení
Workday (nebo podobný software) si kvůli korporátním pravidlům takové firmy musí a chtějí nechat, ale zůstává na pracovnících HR oddělení, aby si na lokální úrovni inteligentně vyřešili legislativu.
Velmi oblíbeným firemním trendem se stává synergie GLOBAL/LOKAL, a to propojení globálního softwaru s lokálním řešením – čili v náročnějších procesech ponechat expertízu v rukou odborníků a raději se spolehnout na jednoduchý lokální systém, který se umí „technicky“ napojit například na již zmiňovaný Workday.
Je to podobné, jako když vám mzdy, účetnictví nebo daně počítají různí BPO partneři pro každou zemi, ale distribuce pásek zaměstnancům nebo schvalování přijatých faktur se děje podle sjednocených pravidel. Všude se zohlední místní legislativa. Přesně na tomto principu pracujeme i my.
TULIP platforma je partner pro lokální legislativu
TULIP je slovenské cloudové řešení, jež dnes využívají stovky firem ve 40 zejména evropských zemích. Dokáže pokrýt i potřeby velkých korporací s více než 7 tisíci zaměstnanci, např. v oblasti evidence docházky. TULIP poskytuje také propojení s mzdovými softwary, ať již přímým rozhraním, datovými výstupy anebo propojením přes tzv. API. Kromě API pro mzdové softwary umíme poskytnout i naše API, přes které klient propojuje docházková data do svých interních systémů.
Klient nemusí nic instalovat, zaměstnanci dostávají přihlašovací údaje ke svému účtu, případně se přihlašují pomocí SSO.
Jako docházkový systém je TULIP vysoce přizpůsobitelný přáním a potřebám zákazníků a samozřejmě zahrnuje všechny legislativní požadavky. Kromě klasické docházky, různých specifických docházkových nároků (které umí posílat i do Outlooku, Google a jiných kalendářů), kvót a přesčasů, nabízí i docházku přizpůsobenou pro retail či plánování směn.
Jedinečnost směnového plánu tkví v tom, že nadřízeným umožňuje efektivně plánovat/měnit směny týmu, mít rychlý přehled o celém týmu a jeho směnách či absencích, a to vše v uživatelsky přívětivém rozhraní s moderním designem. Plán směn navíc poskytuje další funkce, jako např. označování zaměstnanců vlastními štítky, filtrování zaměstnanců, přehlednou barevnost směn (ranních, odpoledních, večerních), ukládání často používaných směn do tzv. „favorites“, komfortní žádosti o absence/nepřítomnosti přímo v „shift plánu“, nebo rychlý plánovač dovolených. Směnový plán samozřejmě kontroluje povinné přestávky a ostatní legislativní limity.
Jste-li společnost s mezinárodním působením, určitě se pro HR úkoly zkuste poohlédnout po existujících lokálních řešeních. Programování vlastního systému si nechte jako poslední možnost, pokud vám žádný z dostupných nástrojů nebude vyhovovat (což je ale velmi nepravděpodobné). Vlastní systém vás bude stát mnoho peněz a času. Po jisté době zjistíte, že neustálé sledování změn v legislativě, úprava systému, jeho údržba a modernizace designu jsou tak náročné a nepraktické, že vás to donutí poohlédnout se na trhu. Mezitím ovšem ztratíte spoustu času a peněz.
LÍBIL SE VÁM TENTO ČLÁNEK?
Staňte se odběratelem našeho newsletteru a horké novinky příště poputují přímo do vaší e-mailové schránky.