Websummit v Lisabonu je po léta obrovskou konferencí, na které se setkávají desítky tisíc lidí z oblasti IT, marketingu a inovací z celého světa.
Markeťačka z IT firmy si ho nemohla nechat ujít. A jaký byl? Kdo by na něm neměl chybět a co jsem si odnesla?
Jestli přemýšlíte, zda se vám vyplatí zúčastnit nebo chcete jen získat přehled o obsahu, kterým summit naplnili světoví přednášející, toto shrnutí je pro vás.
Skladba programu v oblasti IT, marketingu, ale i společenského dění, kultury a politiky: 7 z 10
Program byl opravdu hutný. Každý mě varoval, že celé tři dny strávím přebíháním mezi sály a zvažováním, co stihnu a co ne. A měli pravdu :D. Bylo to nesmírně náročné. Zajímala mě oblast inovací a marketingu, protože si to vyžaduje má práce, ale zajímá mě i kultura (byla tam spousta herců, spisovatelů, oceňovaných novinářů…), společenské dění a politika (účastnili se i politici a řešilo se postavení žen v byznysu, hybridní hrozby, hoaxy a zneužívání AI). Dilemata byla velká, a nakonec jsem volila přednášky, které byly časově a prostorově nejvýhodnější. Přesto jsem si odnesla spoustu poznatků. Protože si myslím, že v marketingu je dobré se inspirovat i mimo bublinu, raději jsem třeba šla na vystoupení Vladimíra Klička než na zajímavé téma o sociálních sítích. A nemyslím, že to byla chyba. Mnohé marketingové přednášky klouzaly po povrchu a konkrétně Kličko mě z marketingu vyškolil víc než jiní vystupující odborníci. Jeho slot byl plný jasných, srozumitelných a silných poselství. Ukázal, jak kreativně a přímo komunikovat stále dokola své poselství tak, aby si to všichni v sále zapamatovali. Velmi inspirativní (a emotivní, když je řeč o stavu země, která je ve válce).
Organizace na jedničku: 9 z 10
Jak udělat 70 tisícům lidí špičkový zážitek? Nevím, ale organizátoři Websummitu to umí. Registrace byla možná už na letišti v obrovském stanu, připravili cenově výhodné jízdenky na hromadnou dopravu po dobu celého festivalu, vše bylo pečlivě označené na místě i ve městě.
Množství dobrovolníků bylo fantasticky zkoordinované, s úsměvem na tváři a dokonalou angličtinou.
Doprovodný program a večerní party přinesly přesně takové množství zábavy, objevování města a navázaní nových přátelství, jaké jsem očekávala.
Slabší byla jen druhá noční party, kde byly dlouhé řady na baru a nic moc hudební doprovod.
Menší výhradu mám k finanční stránce tohoto výletu – na Websummitu bylo vše zpoplatněné a dost drahé. Například jídlo bylo sice výborně rozmístěné, ale předražené. Na večerní party se platila 2 eura za šatnu.
Organizátoři Websummitu mysleli na ekologii, žádné zbytečné letáky a propagační materiály. Na druhé straně se to trochu negativně dotklo merche. Vyrobili pouze trička v limitované edici. Sice byla zdarma, ale rozdávala se jen na jednom místě a v jeden den a nikdo o tom nevěděl. Kdyby mi ho nerozložili přímo před očima, ani já bych ho neulovila. Přitom je všichni chtěli a hrdě by je nosili. Kdybych dostala euro od každého návštěvníka, který mě zastavil s otázkou, odkud to tričko mám, tak mám vyděláno na účast v příštím ročníku.
Město: 10 z 10
Lisabon je krásný, pulzující, a přesto správně jižansky pohodový. Myslím, že výběr lokality se organizátorům podařil. Portugalci jsou klidní a usměvaví a mám pocit, že netrpí neduhům jižních turistických destinací – žádné maňana, vše běželo na plné obrátky, načas a na 100 %.
Pokud se tam chystáte, ubytujte se v centru, přecpávejte se pastel de nada a bifanas. Navštivte hrad, čtvrť Belém a její dominanty a projděte se po čtvrti Alfama. Večer ve městě si pochutnejte na mořských specialitách, ochutnejte fantastické zelené víno a porto tonic (portské s tonikem, neskutečná lahůdka). Seďte venku a užívejte si kolorit města (v listopadu je tam okolo 20 stupňů).
Klíčové postřehy z obsahu konference – AI dominovala všem oblastem, až to bylo otravné
Ano, vím, že je to „gamechanger“, ale chtělo by to více tipů z praxe místo filozofických řečí okolo a není potřebné propašovat AI i do debaty, které se to vůbec netýká.
Pár věcí mě však zaujalo, tady jsou:
V panelové diskuzi Will GenAI transform marketing and advertising? zaznělo, že AI už vlastně používáme dlouho, takže není třeba náhle bláznit – její hlavní úlohou je šetřit nám čas. Příkladem je americký Walmart, pro který umělá inteligence vytváří návštěvní stránky webu (landing pages) pro konkrétní cílové skupiny. Automaticky také vybírá influencery ke spolupráci. Vyhodnocuje jejich obsah, tone of voice atd., aby našla takové, kteří jsou v souladu se značkou, čímž se eliminuje riziko poškození jména značky. Minimalizuje výběr na cca 15, ze kterých už obchodníci sami vyberou ty pravé, se kterými navážou spolupráci. AI zkrátka šetří čas (pěkně řečeno: „give the time back“), nebere práci. Je více času na strategii a méně stresu. Stanoviskem panelu tedy bylo, že budeme díky AI produktivnější.
Vladimír Kličko mě kromě krásných myšlenek o demokracii a válce zaujal svým postojem k modernímu státu. Má vlastní nadaci a VC fond a je ambasadorem Kyiv Digital. Říká, že: „Způsob, jak eliminovat korupci, je digitalizace. Korupce vzniká, když se dva setkají a dohodnou v soukromí. Myslím, že korupci můžeme zničit, když digitalizujeme procesy.“ Potvrzuji, že v praxi to tak funguje. I u obyčejných věcí, jako jsou pracovní úlohy. V naší platformě TULIP jsou všechny kroky a úpravy zaznamenávány a firma (a auditoři) tak ví, kdo co kdy upravil/vytvořil/smazal/schválil/zametl.
Marketing v B2B
„Word of mouth“ je klíčové v B2B ve všech segmentech. Proto je třeba pracovat hlavně na zákaznickém zážitku. Pokud nebude dobrý, příliv peněz do marketingu vám nepomůže.
V jedné diskuzi (bohužel už si nepamatuji autora) zaznělo, že za úspěchem jeho videí je, že se neřídil radami ostatních. Říkali mu, že má brát v potaz algoritmus a že na dvojhodinové videa se nikdo nebude dívat. Jeho postoj je, že k lidem přistupuje jako k inteligentním, protože takoví jsou, a zkrátka na to jde opačně. Zároveň přistupuje k publiku jako ke své rodině, a tak jim prezentuje obsah. Kolegyně z panelu (americká youtuberka) potvrdila tento narativ vlastní zkušeností. Publikum jí rostlo přímo úměrně tomu, jak byla přirozená.
Klíčová myšlenka panelu: „People don’t pay for the content, they pay for communities.“
Výbornou přednášku měl Tilo Bonow, zakladatel a CEO Piabo Communications, berlínské agentury. Zaměřil se na storytelling a podělil se o pár užitečných tipů:
- Podle něj si jen 5 % lidí pamatuje statistiky a příběhy jsou až 22x zapamatovatelnější než čísla.
- Budujte příběhy, které se dotýkají těchto klíčových emocí: strach, frustrace, naděje, vzrušení, hněv, fomo (strach, že u něčeho budeme chybět – z anglického „fear of missing out“) a touha být první (osobně bych přidala více pozitivních emocí 😉).
- Na jazyku záleží: „60 sekund se zdá být rychlejších než 1 minuta“, „30 nocí zní díle než 1 měsíc“ a „dvanáctiletá whiskey zní lépe než whiskey z roku 2011“ :D.
- Přemýšlejte jako novináři. Udělejte své příběhy relevantními, odlišnými a aktuálními.
- Existuje pravidlo zlatého kruhu, – buďte vždy připravení říct, o čem mluvíte a proč. Tilo do jeho středu doplnil KDO. Tvrdí, že podstatné je zaměřit se i na to, kdo to říká a budovat osobní značku (ideálně CEO nebo někoho jiného z vedení) – lidé se zajímají o lidi a následují jevíc než značky.
- Svět vás nemusí znát, stačí vaše cílová skupina.
- A připomínka od Tila: PR neznamená „press release“, ale public relations 😉.
- Při komunikaci s novináři si budujte dlouhodobé vztahy, ne na jednu noc.
(tomuto pánovi jsem v podstatě vykradla celou přednášku, nemáte za co).
Z přednášky How to sell your influence si odnáším zajímavý poznatek, že pokud chcete prodávat prostřednictvím sociálních sítí (a influencerů), nedoporučuje se začínat TikTokem ani Instagramem, ale spíš YouTubem. Na YouTube se zapomíná, protože se tu nedá přímo nakupovat, ale ze statistik vyplývá, že v porovnaní s Instagramem je prodej desetinásobný ke každému dolaru, který se na těchto sítích utratí.
Generace Z a reklama
Mladá polská markeťačka přišla se skvělými vhledy do generace Z jako konzumenta obsahu. Podle ní se reklama vždy vyznačovala dokonalostí. Proto vše dokonalé na sítích okamžitě evokuje reklamu. Generace Z si zakládá na autenticitě, proto to apriori odmítá. Zajímavé byli statistiky, podle kterých tato mládež dokáže za násobně rychlejší čas na síti odhalit, že jde o reklamu než mileniálové. Je to proto, že je to první generace, která vyrostla na sociálních sítích.
Pojedu i příští rok?
Nevím, zklamalo mě, že odborné přednášky byly krátké (většinou okolo 20 minut), a proto nebyl prostor jít do hloubky tématu. Uvítala bych méně přednášek do větší hloubky. Také mi chybělo více IT témat. Reklamní prezentace tech firem a startupů do toho nepočítám. Těch bylo dost, ale z odborného hradiska mnoho nepřinesli. Moje očekávaní program úplně nenaplnil a jestli se Websummit mění na startupovou konferenci, asi mě tam už neuvidí. Pokud však budou klást důraz na kvalitní obsah v IT a marketingu, lístek si opět s nadšením koupím. Město a organizace ve mně zanechaly skvělý dojem.
LÍBIL SE VÁM TENTO ČLÁNEK?
Staňte se odběratelem našeho newsletteru a horké novinky příště poputují přímo do vaší e-mailové schránky.
E-mail: sona.vyhonska@tulipize.com
Telefon: +421 917 882 324